İŞTE CHP’NİN YENİ PARTİ TÜZÜĞÜ
İŞTE CHP’NİN YENİ PARTİ TÜZÜĞÜ
Yeni bir yönetim, yeni bir tüzük ve yeni bir Türkiye İktidarı
Yerel yönetim seçimlerinde birinci parti olarak zaferle çıkan Cumhuriyet Halk Partisi bir taraftan kazandıkları Belediye Başkanlıklarında yeni atamalarla yönetimlerini oluşturmaya çalışırken bir taraftan da Eylül 2024 tarihinde yapacakları “Tüzük Değişikliği Kurultayı” hazırlıklarına yoğunluk veriyor.
Daha önce CHP Genel Merkezi’nden parti üyelerine gönderilen masajlarla Eylül 2024 tarihinde yapılacak Tüzük Kurultayı için varsa düşünce ve önerilerinin Genel Merkeze bildirilmeleri istenmişti.
CHP İKTİDAR HAREKETİ’nden iddialı bir “Tüzük” çalışması
Haber sitemize konu ile ilgili açıklamada bulunan gönüllü CHP İktidar Hareketi Başkanı Rufay Karahan; “Kanun yapar gibi “Tüzük” hazırladık. Kayırma ve suistimalleri ortadan kaldırmayı hedefliyoruz. Yeter ki uygulansın.” dedi
Karahan; “Türkiye’nin dört bir yanından örgütlerimizin içinden parti üyesi olup, konuya hâkim gönüllü çalışma arkadaşlarımızla birlikte hazırladığımız tüzük taslağının “Tüzük Kurultayı”mıza önemli katkılar sunacağını düşünüyoruz.
Sahada yaptığımız gözlemler neticesinde mevcut tüzüğümüzde eksikliği hissedilen ve ihtiyaç duyular konuları bire bir çalışarak hazırladığımız tüzük taslağımızın bütün eksikliklere ve ihtiyaçlara cevap vereceği kanaatindeyiz.
Bu vesile ile “Tüzük Taslağı”mızı kamuoyu ve örgütlerimiz ile paylaşıyoruz. Önümüzdeki yakın tarihte Sayın Genel Başkanımız ve Parti yetkili organlarımıza çalışmamızı bir rapor eşliğinde teslim edeceğiz.
Partimiz kısa süre önce bir değişim yaşadı. Bu kan değişiminin olumlu sonuçlarını da yerel yönetim seçimlerinde aldık. Her program ve açıklamalarımızda söylüyoruz; ”Kurtuluş Cumhuriyet Halk Partisindedir.” Şimdi Cumhuriyet Halk Partisine yakışacak demokratik, katılımcı, uygulamada sakınca doğurmayan yeni bir Parti Tüzüğüne ihtiyacımız var. Sayın Genel başkanımızın da bu yönde olumlu düşünce ve söylemleri var.
Bunları oluşturduktan sonra yetmiş yılı aşkın bir süredir kazanamadığımız genel seçimleri tek başına kazanıp, halkımızı Demokratik Bir Halk İktidarıyla buluşturmalıyız. Bu irade partimizde, örgütlerimizde ve halkımızda vardır.”dedi.
Birhabertv.com.tv/Özel haber/25.04.2024/Ankara
İŞTE CHP’NİN TÜZÜK TASLAĞI
CUMHURİYET HALK PARTİSİ CHP
09-10 MART 2018 TARİHLİ 19 OLAĞANÜSTÜ KURULTAYDA KABUL EDİLEN PARTİ TÜZÜĞÜ’NÜN DEĞİŞTİRİLMESİ VE EKSİKLERİNİN TAMAMLANMASINA İHTİYAÇ DUYULAN VE TALEP EDİLEN MADDELER ÜZERİNDE YAPILAN DEĞİŞİKLİKLERİ İÇEREN TÜZÜK TASLAĞI İş bu “Tüzük Taslağı” çalışmasında 21 madde üzerinde değişiklik yapılmıştır. BU ÇALIŞMA GÖNÜLLÜ CHP İKTİDAR HAREKETİ ÇALIŞMA GRUBU TARAFINDAN HAZIRLANMIŞTIR EKİM 2023 Yönetim Kurulu adına RUFAY KARAHANCUMHURİYET HALK PARTİSİ
09-10 MART 2018 TARİHLİ 19 OLAĞANÜSTÜ KURULTAYDA KABUL EDİLEN PARTİ TÜZÜĞÜ’NÜN DEĞİŞTİRİLMESİ VE EKSİKLERİNİN TAMAMLANMASINA İHTİYAÇ DUYULAN VE TALEP EDİLEN MADDELER ÜZERİNDE YAPILAN DEĞİŞİKLİKLERİ İÇERENTÜZÜK TASLAĞI
- BÖLÜM – (BİRİNCİ BÖLÜM) (KURULUŞ VE İLKELER)
1. BÖLÜM – (İKİNCİ BÖLÜM)
(ÜYELİK) Madde – 4- Önceki Devam eder
- Üye partiye katkı sağlamak için yılda 120 Tl üye aidatı olmak üzere isteğe bağlı olarak yılda 1200 Tl’ye kadar aidat verebilir (5.nci maddenin nci fıkrası bu maddeye taşındı.) (Değiştirilen)
- Yıllık 120 TL aidatını ödemeyen üye bir sonraki yıla girildiğinde uyarılır ve aidatının ödenmesi talep edilir. İçinde bulunduğu yıl dâhil aidatlarını yılsonuna kadar ödemeyen (iki yıl üst üste ödemeyen) üye pasif üye durumuna düşer. (Yeni Eklenen)
- Pasif üye üyelikten düşmez. Ancak; pasif üye parti içi görev seçimlerinde aday olamaz ve oy
- ) İlçe Başkanlıkları Ocak-Haziran ayları arasında kaydettikleri yeni üyeleri için hey yılın ilk yarısının son haftası, Temmuz – Aralık ayları arasında kaydettikleri yeni üyeleri için yılın ikinci yarısının son haftası içinde kaydedilen yeni üyeler ile bir tanışma, kaynaşma ve bilgilendirme toplantısı düzenleyeceklerdir. (Yeni Eklenen)
- (5.nci maddenin nci fıkrası 4.Madde 2.’nci Fikraya taşında.
- Parti üyesi her yıl üye aidatını düzenli ödemekle yükümlüdür. Bu ödeme aylık veya yıllık ödeme şeklinde ilçe başkanlıklarına makbuz karşılığında veya partinin bulunduğu ilçe banka hesabına ödenebilir. (Değiştirilen)
- Parti üyesi partinin eğitim ve bilgilendirici toplantılarına, saha çalışmalarına ve seçim çalışmalarına yüksek aidiyet duygusu ve performansıyla katkı sağlamakla yükümlüdür. (Yeni önerilen)
1. BÖLÜM – (ÜÇÜNCÜ BÖLÜM)
PARTİ ÖRGÜTÜ
Madde -12- ) Her Muhtarlık bölgesinde muhtarlık bölge temsilciliği bulunur. Mahalle üyeleri arasında yeterli sayıda temsilci belirlenir.
BELDE ÖRGÜTÜ
Madde – 13- Belde örgütü bir Belde Başkanı, bir başkan vekili ve en az beş en çok on üyeden oluşurlar. Başkan ve başkanvekili bir erkek ve bir kadın üyeden oluşurlar.
İLÇE BAŞKANI
Madde - 14- İlçe örgütü bir İlçe Başkan, bir İlçe Başkanvekili ve İlçe Yönetin Kurulu tarafından yönetilir. Başkan ve başkanvekili bir erkek ve bir kadın üyeden oluşurlar.
İL BAŞKANI
Madde – 16- (2) İl örgütü bir İl Başkan, bir İl Başkanvekili ve İl Yönetin Kurulu tarafından yönetilir. Başkan ve Başkanvekili bir erkek ve bir kadın üyeden oluşurlar.
GENEL BAŞKAN
GENEL BAŞKAN SEÇİMİ
Madde – 19 Önceki 1-2-3-4-5-6-7-8-9 fıkralar devam eder.- ) Genel Başkan yokluğunda parti toplantılarına güçlendirilmiş Genel Sekreter başkanlık eder.
- Mali işlerden sorumlu Genel Başkan Yardımcısı direkt genel başkana bağlı olarak çalışır.
- İki Genel Sekreter Yardımcıları Parti Meclisi içinden seçilir.
- Genel Başkan; Partinin üyeleri, seçmeni ve kamuoyu tarafından parti ve ülke yararına faydalı olabileceği kanaatine varılan kişilerden olmak üzere toplam 10 kişiyi danışman olarak görevlendirebilir. Danışmanlar parti örgütünün içinden veya dışından (Yeni Önerilen)
- İki genel seçimi hükümet kuramayacak şekilde veya TBMM Genel Seçimlerin sonucunda partiyi birinci parti durumuna taşımayan Genel Başkan bir sonraki kurultayda görevini yeni seçilen Genel Başkan’a devreder. (Yeni Önerilen) , (Oy istatistik durumu yönetmelikle belirlenir)
PARTİ MECLİSİ
Madde – 20 İlk (1) fıkra devam eder.- Parti Meclisi; Seçilmiş 94 üye ve Genel Başkan dâhil toplam 95 (doksan beş) üyeden oluşur.
GÖREVDEN ALMA
Madde – 25 Halen (1)-(2)-(3)-(4)-(5)-(6) belirtilen fıkralara karşılık;- ) Parti üyelerinin özgür iradesiyle sandıkta seçilmiş İl, İlçe, Belde Başkanı olup, yasalarda, tüzükte ve yönetmeliklerde öngörülen görev ve sorumlulukları ve mali yükümlülükleri yerine getirmediği veya aksattığı düşünülen, (Yeni önerilen)
- Savunmanın bir üst kurul tarafından yetersiz görülmesi halinde kusurlu bulunanlar veya örgütün tamamı bir üst kurul tarafından görevden alınabilir. Görevden alan üst örgüt kendi
- Savunmanın yetersizliği ve görevden alma belgesinin tebliğ tarihine müteakiben 30 gün içinde bütün aktif üyelerin katılımıyla (yüz kızartıcı suçlar hariç) görevden alınanlar dâhil, çok adaylı seçime (Yeni önerilen)
GÖREVDEN ALINANLARIN YERİNE SEÇİM.
Madde 26. Bu madde 25.maddenin açıklayıcı hükmünden dolayı işlevsiz kalmıştır. Kaldırılacaktır. (Yeni önerilen)DANIŞMA KURULLARI
Madde-30- Fıkra devam eder
- a) Belde, İlçe ve İl Başkanlıkları, seçildikleri tarihten itibaren İl Danışma Kurullarını bir üst örgütün bilgisi dâhilinde, kendi belirleyecekleri yer ve tarihte en geç 6 ayda bir olmak üzere bütün üyelere bilgi verilerek örgüt başkanlarının başkanlığında toplanır. (yeni önerilen)
- İki defa üst üste danışma kurulu toplantısını gerçekleştirmeyen örgütün yönetim kurulunun görevi ikinci altı ayın son günü akşamı saat 17.00’da kendiliğinden düşer. Yerine bütün aktif üyelerin katılımıyla otuz gün içerisinde seçime gidilir. Seçilen yeni yönetim kurulu örgütü bir sonraki kongreye kadar yönetir ve kongreye hazırlar. (yeni önerilen)
- Genel Merkez tarafından belirlenen bir sonraki kongre tarihi süreci son altı aylık zaman dilimi içine tekabül ediyorsa danışma kurulu (yeni önerilen)
- Fıkra deva
4. BÖLÜM – (DÖRDÜNCÜ BÖLÜM) KONGRELER VE KURULTAY
BELDE KONGRESİ
Madde – ( ?-Eklenen madde) Maddenin kabulü halinde sonraki maddeler ötelenecektir. (3) Belde örgütü bir Belde Başkanı, bir başkan vekili ve en az yedi üyeden oluşurlar. Başkan ve başkanvekili bir erkek ve bir kadın üyeden oluşurlar. Başkanvekili Başkan adayıyla birlikte aynı listede “Başkanvekili” olarak belirtilir ve bağlı olduğu İlçe Başkanlığının denetiminde ve gözetiminde belde aktif üyelerinin katılacağı sandık seçimiyle belirlenir. Başkanvekili Yönetim Kurulunda “başkanvekili” olarak tanımlanır ve görev alır. Belde adına bir üst örgütlerdeki toplantılara beldeyi temsilen Belde Başkanı katılır. Eşit cinsiyet temsiliyeti açısından Belde Başkan adayı kadın ise başkanvekili erkekler arasından aday gösterilir. .(yeni 2.md. önerilen) (1.ve 3.nci fıkra devam eder)İLÇE KONGRESİ
Madde - 34- ve 2. fıkra devam eder…
İL KONGRESİ
Madde – 35 1.ve 2. fıkra devam eder… (3). İl örgütleri gündemde bulunan konuları karara bağlar. Örgütler kongrede İl Başkanı, bir İl Başkanvekilini, İl Yönetin Kurulunu, yedeklerini ve diğer kurullarını ve Kurultaya katılacak Kurultay Delegelerini gizli oy açık tasnifle seçerler. Başkanvekili Başkan adayıyla birlikte aynı listede “Başkanvekili” olarak belirtilir. Kongrede bir üye, Yönetim kurulu asil ve yedek üye veya bir üst kongre delegesi olarak ancak bir listede yer alabilir. .(yeni önerilen DELEGELİK, KONGRE ÜYELİĞİ VE SÜRESİ Madde 38 Bu maddedeki 1-2-3-4-5-6-7 Fıkralar devam eder- a) Hangi sıfatla olursa olsun Kamuda, belediyelerde veya belediyelere ait iktisadi teşekküllerde, belediye iştiraklerinde veya belediyeye ait şirketlerde çalışan parti üyeleri parti delegesi (Yeni önerilen)
- Önceki fıkra bu 9 no’lu fıkraya taşındı.
5 BÖLÜM – (BEŞİNCİ BÖLÜM)
PARTİ ADAYLARININ BELİRLENMESİ Madde-52 1-2-3-4-5-6-7-8 Fıkraları geçerliğini kaybetmiştir. Kaldırılacaktır. (Yeni önerilen)- Fıkraların yerine;
- a) TBMM üyeliği için aday belirleme yöntemi ön seçimdir.
- Önseçim yargı yönetimi ve denetiminde yapılır.
- TBMM üyeliği için aday yoklaması veya merkez ataması yapılmaz.
- Seçimler öncesinde başka partiler ile yapılacak seçim ittifakları veya seçim işbirliği ön seçimlerin yapılmasına engel teşkil etmez. (Yeni önerilen)
- a) Genel Merkez, Genel Başkan yetkisi ve Parti Meclisinin kararıyla toplam milletvekili aday
- %5 oranında merkez yoklaması yöntemiyle belirlenecek olan adaylar ön seçime girmemiş, kendi iş kollarında başarılı olduğu, toplum tarafından Ülkeye ve Partiye fayda sağlayacağı düşünülen Türkiye Cumhuriyeti vatandaşları arasından
- %5 oranında merkez yoklaması yöntemiyle belirlenecek olan adaylar Genel Başkanın önerisi ve parti meclisi kararıyla geçerlik kazanır.
- TBMM üyeliği için ön seçimde aday olanlar merkez yoklamasında aday gösterilemezler.
- %5 oranında merkez yoklaması yöntemiyle belirlenecek olan adayların seçim bölgelerine dağılımı; yirmi ve üzeri Milletvekili çıkaran her seçim bölgesi için iki aday, kalan adaylıklar
- Bir kişi, aynı veya başka seçim bölgesinden merkez yoklaması yöntemiyle üst üste en fazla iki dönem aday gösterilebilir.
- %5 oranında merkez yoklaması yöntemiyle belirlenecek olan adaylar için kadın ve gençlik kolları kotası (Yeni önerilen)
- %5 oranında merkez yoklaması yöntemiyle belirlenecek olan adaylar, ön seçimden belirlenen sıralamanın ikinci sıradan itibaren istenilen sıraya
- a) Aday olmak isteyen İl ve İlçe Başkanları ve yönetim kurulu üyeleri yasal süreleri içinde bulundukları görevlerinden istifa etmek zorundadırlar.
- b) Partiye üye olmadan aday olabilme koşulları %5 merkez yoklaması yöntemi kontenjan adaylığı içeriğinde Genel Başkan ve Parti Meclisi kararıyla değerlendirilir. (Yeni önerilen) MADDE Madde geçerliğini kaybetmiştir. Kaldırılacaktır. (Yeni önerilen)
YEREL SEÇİMLERDE ADAYLARIN BELİRLENMESİ.
MADDE 55 a)Yerel Yönetim seçimlerinde Belediye Başkan adayları ve Belediye Meclis üyeliği için aday belirleme yöntemi ön seçimdir. (Yeni önerilen) Adaylar, seçim bölgesindeki aktif üyelerin katılımıyla ön seçim yapılarak belirlenir. Katılım toplam aktif üye sayısının %50 altında olursa seçim on gün içinde yenilenir. Tekrarlanan seçimde katılım oranı yine %50’nin altında olursa en fazla oyu alan aday seçimi kazanmış sayılır. (Yeni önerilen)- b) Seçimler yargı yönetim ve denetiminde yapılır. (Yeni önerilen)
- c) Belediye Başkan adaylığı ve Belediye Meclis üyeliği adaylığı için aday yoklaması veya merkez ataması yapılmaz. (Yeni önerilen)
- d) İlçe Yönetim Kurulu veya bir üst örgüt ve kurullardan Belediye Meclis Üyeliği ön seçimleri yapıldıktan ve sıralama oluştuktan sonra fermuar veya başka bir isim veya uygulama adı altında sıralama bölünerek aday yerleştirilemez. (Yeni önerilen)
- e) Aday olmak isteyen İl ve İlçe Başkanları ve yönetim kurulu üyeleri yasal süreleri içinde bulundukları görevlerinden istifa etmek zorundadırlar.
- f) Partiye üye olmadan kontenjandan aday olabilme koşulları, İlçe Başkanlığı ve Belediye Başkan adayının ortak kararıyla kontenjan sıralamasından değerlendirilir. (Yeni önerilen